Andrej Danko: Požiadavky na zmeny v školstve sú oprávnené
Slovenská národná strana (SNS) podporuje protestujúcich učiteľov. Ich požiadavky na systémové zmeny v školstve, sú oprávnené. Je poľutovaniahodné, že minister školstva sa k ich protestu stavia veľmi laxne, bez ochoty riešiť vypuklé nedostatky v celom rezorte. Školstvo je dlhodobo finančne poddimenzované a bez systémových opatrení. Súčasný protest pedagogických pracovníkov je posledným zúfalým krokom, aby sa problémy začali riešiť. Netýka sa to len platov, ale aj financovania infraštruktúry školstva – budovy škôl, pomôcky, telocvične a ihriská atď. Podľa SNS by o učiteľoch mali rozhodovať odborníci, nie politickí nominanti, a o školách by malo rozhodovať len jedno ministerstvo. Taktiež treba zamedziť priživovaniu sa rôznych súkromných IT firiem na školách. Slovenská národná strana vo svojom programe navrhuje možnosti, ako získať viac financií pre odvetvia, ktoré síce negenerujú zisky, ale ich vplyv na spoločnosť a výsledky pôsobenia vytvárajú hodnoty, ktoré sa nedajú merať peniazmi. Podľa SNS by časť problému vyriešili osobitné dane pre nadnárodné korporácie, banky či telekomunikácie a z týchto financií by sa mohlo pomôcť dlhodobo finančne poddizmenzovaným oblastiam, akými sú napríklad práve školstvo, či zdravotníctvo alebo šport. Každá nadnárodná spoločnosť podnikajúca na Slovensku by napr. mala povinne odvádzať 3 percentá zo zisku na školstvo, vedu, šport, či kultúru. Alebo – investor pri investičnej výstavbe by mal byť povinný plnohodnotne nahradiť zaniknuté športovisko novým. Ako otec dvoch školopovinných detí vidím, že dnešný systém namiesto výchovy a vzdelávania skôr žiakov traumatizuje. Ale traumatizuje aj učiteľov, pre väčšinu ktorých je povolanie poslaním. Úroveň vzdelávania sa oproti minulosti znížila, dnes ide skôr len o naháňanie rôznych bodov. Navyše, neexistuje proporcionalita, pokiaľ ide o odbory. Školy chrlia každý rok tisíce právnikov či politológov, zaostávame však v technických smeroch či oblasti IT, rovnako začínajú chýbať stredné technické kádre a remeselníci. Toto môže v budúcnosti spôsobiť chaos na trhu práce a paralyzáciu v rôznych odvetviach. Pokiaľ totiž nebude fungovať školstvo, vzdelávanie generácie, ktorá v budúcnosti bude riadiť túto spoločnosť, tak o nejaký čas nebudú odborníci, ktorí by tú spoločnosť rozvíjali a starali sa o jej fungovanie.