Miroslav Magdech: Je prezident skutočne len bábka?

28.03.2014

V ostatných dňoch sa stali ústrednou témou celého Slovenska prezidentské voľby. V súvislosti s týmito voľbami sa mnohé politické strany, ale i široká verejnosť, zamýšľajú nad právomocami prezidenta. Uvažuje sa, či má náš prezident dostatočné právomoci a či by sa nemali rozšíriť. Otázka rozšírenia právomocí prezidenta Slovenskej republiky na základe relevantných prieskumov rozdeľujú obyvateľstvo na viacero táborov. Niektorí sú jednoznačne ZA rozšírenie právomocí, iní za okresanie, ďalší sú za nemennosť právomocí. Stretávame sa ale i s názorom, že sú ZA rozšírenie právomocí, no záležalo by na tom, kto konkrétne bude prezidentom.

Medzi verejnosťou panuje všeobecný názor, že postavenie prezidenta Slovenskej republiky je najmä reprezentatívne a že je to funkcia „ nejakej bábky“. Pýtam sa:

– Prečo sa jednotliví kandidáti na prezidenta na nás usmievajú z billboardov už viac ako rok?
– Prečo sa jeden pred druhým predbiehajú vo vyhláseniach a stanoviskách k aktuálnym témam?
– Prečo sa táto kampaň považuje za jednu z najšpinavších v histórii?
– Prečo sa v tejto kampani akoby vytrácal zdravý rozum?

Je azda odpoveďou na moje otázky, že je to preto, aby zastávali bezvýznamný úrad s bezvýznamnými právomocami? Úrad prezidenta SR nie je či už vo vzťahu k Slovenskej republike, Európskej únii, alebo v celosvetovej mierke vôbec bezvýznamný. Má k dispozícii celý rad možností, ako riadiť a spravovať štát. Tu je menší výber kompetencií prezidenta SR:

– zastupuje Slovenskú republiku navonok, dojednáva a ratifikuje medzinárodné zmluvy
– vymenúva veľvyslancov
– zvoláva ustanovujúcu schôdzu parlamentu po voľbách
– môže rozpustiť parlament, ak v lehote šiestich mesiacov od vymenovania vlády neschváli jej programové vyhlásenie
– vymenúva a odvoláva premiéra a ďalších členov vlády
– je hlavným veliteľom ozbrojených síl
– vypovedá vojnu na základe rozhodnutia Národnej rady, alebo ak to vyplýva z medzinárodných zmlúv podpísaných Slovenskou republikou
– môže na návrh vlády vyhlásiť mobilizáciu ozbrojených síl, vyhlásiť vojnový stav alebo vyhlásiť výnimočný stav a ich skončenie
– vyhlasuje referendum
– podpisuje zákony schválené parlamentom
– vymenúva sudcov a zároveň vymenúva a odvoláva funkcionárov Ústavného súdu
– vymenúva a odvoláva predsedu a podpredsedu Najvyššieho súdu, generálneho prokurátora a troch členov Súdnej rady

História, ale i súčasnosť nám ukazujú, že nie je šťastné riešenie sústrediť veľkú moc do rúk jedného človeka. Je skutočne nutné a potrebné rozširovať kompetencie prezidenta SR? Mal by na pleciach jedného človeka stáť osud miliónov ľudských životov? Neviem si predstaviť, do akej miery a v akom zmysle by sa mali jeho kompetencie zvyšovať, ale určite si viem predstaviť, do akej miery a v akom zmysle by mohlo nesprávne rozhodnutie jedného človeka negatívne ovplyvniť ako život môj, tak život mojej rodiny a napokon nás všetkých…

AKTUÁLNE KAMPANE
POZÝVAME VÁS
HISTORICKÝ KALENDÁR

27. 3. 1848 – Pod vedením Janka Kráľa a Jána Rotaridesa sa vzbúrili roľníci v piatich dedinách Hontianskej stolice. Žiadali zrušenie poddanských povinností a právo používať slovenčinu v úradoch a školách.

27. 3. 1996 – NR SR prijala zákon o nemorálnosti a protiprávnosti komunistického systému.

KALENDÁR PODUJATÍ
marec 2017
P U S Š P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031EC