Peter Pamula: Cesta k pravdivým informáciám prostredníctvom médií
Doba sa mení ľuďmi a ľudia sa menia dobou. Z tejto metafory je zrejmé, že moderná spoločnosť, technický rozvoj, elektronizácia a digitalizácia v každej oblasti vstúpila do života tej najširšej verejnosti všade vo svete a teda aj u nás na Slovensku. Informácie nás zaplavujú zo všetkých strán a ich spracovanie je niekedy veľmi zložité a to najmä z hľadiska ich pravosti, pravdivosti či úmyselného zavádzania. Serióznosť a etika kvalitnej novinárskej práce je negovaná vplyvom niektorých médií, ktoré si zakladajú na senzáciách, bulvárnych klebetách či záujmoch vlastníckych finančných skupín. Pri hľadaní skutočnej pravdy v tej či onej oblasti politického a kultúrneho života sa preto ťažko hodnotí aj mienkotvornosť obyvateľstva. Každá doba má svoje charakteristické znaky a je vo svojej podstate niečím špecifická a výnimočná. A tá dnešná doba možno práve tým, že informačné zdroje vyvierajú a prúdia z rôznych smerov a strán. Žiada si to v tomto zmysle zamyslieť sa nad Etickým kódexom Slovenského syndikátu novinárov, kde sa mimo iného uvádza : “Každý má právo na slobodu presvedčenia a prejavu, toto právo nepripúšťa, aby niekto trpel ujmu pre svoje presvedčenie a zahŕňa právo vyhľadávať, prijímať a rozširovať informácie a myšlienky akýmikoľvek prostriedkami bez ohľadu na hranice.“ Zamysliac sa nad uvedeným citátom je potrebné vyšpecifikovať si rovinu práv a rovinu povinností, pretože v súčasnej zrejúcej demokracii na Slovensku je slovo „PRÁVO“ niekedy bezdôvodne oddelené od slova „POVINNOSŤ“. To znamená, že v zrelom demokratickom systéme, logicky na základe dôsledného plnenia si povinností, je právo občanov uplatňované až v druhom slede a to po splnených povinnostiach. Nakoniec je to dané samotnou praxou overenou systémom. Až po vykonaní práce zamestnanec dostane mzdu, alebo žiak v škole až po usilovnom učení je ohodnotený známkou, alebo vodič najprv absolvuje autoškolu, preveria sa jeho vedomosti a schopnosti a až potom dostane vodičský preukaz a má plné právo jazdiť po verejných komunikáciách. No a tak by to malo platiť aj v informačnom svete. Každá zverejnená správa, nech je zverejnená v akomkoľvek médiu, by mala byť založená na ozajstných faktoch, na ozajstnej pravde a na ozajstnom neskresľovanom a neúčelovo tvorenom spravodajstve. Verejnosť a občania si predsa zaslúžia pravdivé informácie, ktoré v konečnom dôsledku môžu sami objektívne spracovať a rozhodnúť sa v rôznych osobných či verejných situáciách a to napr. aj pri voľbe do štátnej správy, vyšších územných celkov, či samosprávy.