Eva Smolíková: Výchova do budúcnosti musí pevne stáť na minulosti
„Ostrov kanárikov“, tak nazval deti zo súťaže Prečo mám rád slovenčinu, prečo mám rád Slovensko v roku 2000, slovenský poet Milan Rúfus. Básňou Modlitba za deti tretieho tisícročia im vyjadril poďakovanie a úctu za ich aktivitu a účasť v súťaži, ktorou dokážu vyjadriť svoju lásku a vzťah k slovenčine a k Slovensku. V dnešnom pretechnizovanom svete, plnom anonymnej internetovej komunikácie, hlavne medzi deťmi a mládežou však nachádzame aj takéto ostrovčeky, ktoré dokazujú, že láska k slovenčine a Slovensku nie je iba frázou. V tomto roku sa konal 24. ročník súťaže na južnom Slovensku v Nových Zámkoch, kde sa vyznali zo svojho vzťahu k jazyku a ku Slovensku žiaci celého Slovenska, ale i zo zahraničia. Do projektu sa zapojilo 91 slovenských škôl a niekoľko desiatok zahraničných. Hodnotilo sa celkovo 547 prác. V 1. kategórii (práce žiakov 1. stupňa základných škôl) bolo posudzovaných 144 prác zo 41 škôl. Jedna práca z 1. kategórie bola posudzovaná ako literárno-výtvarná. V 2. kategórii (práce žiakov 2. stupňa základných škôl a žiakov 1. až 4. ročníka osemročných gymnázií) bolo posudzovaných 314 prác vrátane jednej literárno-výtvarnej zo 103 škôl. V 3. kategórii (práce žiakov stredných škôl) bolo odborne vyhodnotených 89 prác z 35 škôl. Žiaci zo zahraničia súťažili v 4. kategórii, do ktorej prišlo 138 súťažných prác. Do súťaže sa zapojili školy zo Srbska, Chorvátska, Maďarska, Rumunska, Veľkej Británie a Ukrajiny. Súťažné práce posudzovalo 15 porotkýň v štyroch kategóriách. Porotkyne udelili v 1. kategórii 1 hlavnú cenu, 1 cenu poroty, 2 osobitné ceny poroty a 9 čestných uznaní; v 2. kategórii udelili porotkyne 2 hlavné ceny, 2 ceny poroty, 2 osobitné ceny poroty, 20 čestných uznaní a v tejto kategórii bola udelená aj cena primátora mesta Nové Zámky; v 3. kategórii 1 hlavnú cenu, 1 cenu poroty, 1 osobitnú cenu poroty a 10 čestných uznaní; v 4. kategórii 1 hlavnú cenu, 1 cenu poroty, 1 osobitnú cenu poroty, 1 osobitnú cenu predsedu Matice slovenskej a 10 čestných uznaní. Poroty ocenili 5 pedagógov a 5 škôl. Výchova a vzdelávanie na našich školách smeruje do budúcnosti, ktorá však musí zostať pevne stáť na minulosti, lebo si ňou pripomíname svoje korenie, svoju históriu a odovzdávame ju potomstvu. Poďakovanie všetkých nás patrí nadšencom, učiteľom a organizátorom podobných aktivít, ktorí dokážu pracovať so svojimi žiakmi s nadšením a pokorou. Výsledkom je výchova k hrdosti na svoj národ a jazyk, ktorá tu týmto projektom dokázala, že nie je iba frázou.