Slavomír Leysek: Základom cestovného ruchu je dobrá informácia a propagácia

25.07.2016

Cestovný ruch patrí k najdynamickejším odvetviam hospodárstva. Je kombináciou ekonomických vzťahov a ich harmonizácie s danosťami prírodného bohatstva, kultúrneho dedičstva, miestnych špecifík a služieb. Jeho kvalitu ovplyvňuje konkurencia, dobré nápady a ich realizácia.

Naše čarovné Slovensko je jedinečná krajina, ktorá je vďaka svojim kultúrnym a historickým pamiatkam, lyžiarskym strediskám, termálnym kúpeľom, jaskyniam, horám či iným krásam a jedinečnostiam atraktívna v každom ročnom období a pre široké spektrum návštevníkov. Máme čím zaujať a čo ponúknuť. Nič by preto nemalo prekážať využiť osvedčené marketingové postupy ako prilákať čo najviac návštevníkov. Tí sú totiž rozhodujúcim faktorom, ovplyvňujúcim ekonomický rozmer, o ktorý – v konečnom dôsledku – ide. Tak ako iným krajinám, isto aj Slovensku.

Veľmi dôležité je tiež nezabúdať o možnostiach, ktoré Slovensko ponúka, dostatočne a prehľadne informovať, zjednodušovať orientáciu a poskytovať služby, ktoré sú zároveň modernými a inovatívnymi nástrojmi na podporu cestovného ruchu. To našej výnimočnej krajine zatiaľ chýba.

Často počuť, že najdôležitejšou podmienkou rozvoja cestovného ruchu je infraštruktúra. O jej význame sa už – našťastie – nevedú iba diskusie. Zato diskusie na tému propagácie cestovného ruchu sa v uplynulých troch – štyroch rokoch akoby vytrácali. Že by z dôvodu rezignácie na komunikáciu so štátnym subjektom za to zodpovedným? Otázok o stave propagácie našej krajiny je, napriek tomu, stále dosť. A odpovedí ? Ktorá z nich rokmi presvedčivo uspokojila a zaznamenala výrazný posun cestovného ruchu v dôsledku masívnej propagácie do takej miery, že by s reálnym stavom rezortu bola všeobecná spokojnosť?
Úspech cestovného ruchu však nie je prioritne iba o masívnych investíciách do budovania diaľnic, či superrýchlych vlakov. Z vlastných skúseností vieme, že na gréckych ostrovoch nie je ani kilometer diaľnice, o rýchlych železničných koridoroch ani nehovoriac. A predsa ide o vyhľadávané ciele dovolenkárov. Bežný turista dnes totiž skôr vyžaduje komornosť, intimitu a jedinečnosť. Často mu na mobilitu postačuje kvalitná lokálna cestná sieť, udržiavané cyklistické trasy, dobrá kuchyňa s regionálnou špecialitou miestneho farmára, dobre vychladený osviežujúci nápoj a ešte niečo: úsmev. Ak je navyše v tradičnom miestnom kroji, je to bonus.

Ani najprísnejšie legislatívne opatrenia nemôžu „zariadiť“ úsmev na tvári našincov. Takýto „príkaz“ si programuje každý z nás. K tým mnohým otázkam propagácie Slovenska stále aktuálne patrí teda aj otázka – kedy bude aj našou každodennou realitou tento čarovný elixír? Je samozrejmou súčasťou a dôkazom úspešnej marketingovej stratégie. Vedia o ňom napr. Gréci (úsmev turistovi venujú aj v týchto ťažkých časoch), Rakúšania i Poliaci. O Chorvátoch i Čechoch nemusíme hovoriť; aj tam je úsmev samozrejmou výbavou cestovného ruchu.

Získať uznanie zvládnutej propagácie nestojí teda iba slovenské státisíce z eurofondov. V prvom rade ide o jednoduchý ľudský rozmer, vyžadujúci si investície do rozvoja osobnosti, vzdelania, korunované slušným správaním a spokojným úsmevom.

Jedna výnimočná príležitosť pre propagáciu cez „úsmev Slovenska“ je predo dvermi. Všetkým vedno by nám malo záležať na prívetivom obraze našej krajiny, ktorý stále v očiach a ušiach Európanov nepatrí – na našu škodu – k tým najlepším. Je to, žiaľ, tak. Mentalitou? Alebo ako dôsledok mnohých premárnených príležitostí a zvláštnych nástrojov uplynulých mediálnych kampaní?

V poznámke som chcel poukázať na chýbajúci obyčajný úsmev ako súčasť pozitívneho obrazu, ktorý nám svet stále vyčíta. Nezabúdajme naň. A potom môžeme do ďalších propagačných kampaní o Slovensku vrážať ďalšie státisíce…a isto s úsmevom. Niet divu, že si mladý tvorca loga slovenského predsedníctva v Rade EÚ onú skutočnosť uvedomil a navrhol vskutku výstižné a jednoduché riešenie – „smajlíka“ v rôznych náladách. Ktorý bude počas nadchádzajúcich mesiacov prevažovať? Ten usmievajúci sa, alebo jeho mrzutá podoba?

Nuž, prajme si, aby v propagácii našej krajiny dominoval ten vystihujúci náladu s úsmevom na tvári. Bude to – bezpochyby – tá najlepšia propagácia Slovenskej republiky – krajiny priateľov a dobrých nápadov, kde je dôvod na spokojný úsmev…

(Autor je predseda OR SNS Bratislava V, člen tímu FIJET Slovakia a člen tímu FIJET – World Federation of Travel Journalists and writers.)

AKTUÁLNE KAMPANE
POZÝVAME VÁS
HISTORICKÝ KALENDÁR

22. 11. 1939 – Predstavitelia slovenského exilu po nezhodách s Čs. národným výborom založili SNR v Paríži na čele s Milanom Hodžom.

22. 11. 2001 – Vláda SR schválila prelety lietadiel, zapojených do operácie NATO v Afganistane, nad územím SR.

KALENDÁR PODUJATÍ
november 2017
P U S Š P S N
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
27282930EC