Ľudovít Hajduk: Experimentovanie po nemecky, teda učiť sa cudzí jazyk, môže byť aj zábavné
Štátny pedagogický ústav v spolupráci s Goetheho inštitútom v Bratislave a Nadáciou Volkswagen Slovakia informoval dnes médiá o využívaní pedagogického prístupu CLIL na hodinách prírodovedných predmetov v základných a stredných školách na Slovensku. Súčasťou TK o inovatívnej forme vyučovania cudzieho jazyka bola aj praktická ukážka hodiny CLIL, ktorú predviedli žiaci Základnej školy I. Bukovčana z Devínskej Novej Vsi. Projekt s tematicky usporiadanými pracovnými materiálmi je prvým komplexným CLILom v nemeckom jazyku v Európe. „CLIL ako inovatívna forma vyučovania, ktorou si žiaci zlepšujú kritické myslenie a rozvíjajú prírodovednú gramotnosť, by mala viesť k zlepšeniu výsledkov v medzinárodnom testovaní PISA na Slovensku. Výsledky experimentálneho overovania na prvom stupni základných škôl potvrdili zlepšenie jazykových zručností žiakov, ktorých navyše prepojenie vedomostí a praxe veľmi zaujalo. Teraz je dôležité, aby naše vysoké školy a univerzity pripravili budúcich CLIL učiteľov,“ uviedol riaditeľ Štátneho pedagogického ústavu Ľudovít Hajduk (SNS). Štátny pedagogický ústav overuje pedagogický prístup CLIL na Slovensku už ôsmy rok. Na prvom stupni bolo experimentálne overovanie ukončené s veľmi dobrými výsledkami. Overovanie na druhom stupni prebieha ešte v 14 základných školách na Slovensku. CLIL ((Content Language Integrate Learning) je forma bilingválneho vyučovania, ktorá umožňuje učiť vecný obsah z rôznych odborných oblastí pomocou cudzieho jazyka. Cudzí jazyk pritom nie je predmetom vyučovania, ale komunikačný prostriedok, použitý ako médium. Súbor pracovných listov pre žiakov a metodických materiálov pre učiteľov je k dispozícii bezplatne aj na webových stránkach http://www.statpedu.sk/clanky/publikacna-cinnost-casopis/obsahovo-a-jazykovo-integrovane-vyucovanie-clil