Eldorádo obchodných reťazcov sa skončilo

Spomínate si na začiatok 90-tych rokov, keď naše tradičné výrobky zostávali zahanbené na pultoch a kupujúci oduševnene platili za dovozový tovar v lákavých obaloch? Neskôr sme boli svedkami vpádu obchodných reťazcov do všetkých kútov Slovenska. Výsledkom je, že reťazce tu majú, v porovnaní so susednými štátmi, enormne vysoké percento zisku z obratu. Kým naši susedia majú z obratu 1-3%, tie naše sa tešia zo zisku 6-9%. Ak niekto namieta, že sú to len minimálne percentá, musím oponovať. V prepočte ide o finančné zisky v miliardách €. Dôvody treba hľadať ešte v období prelomu milénia, kedy na Slovensku nastolili takú politiku, ktorú malí výrobcovia nedokázali finančne uniesť. Výsledok? Obchodné reťazce nemilosrdne zničili naše obchody. Zaviedli novú „nekultúru predaja“, keď aj pod slovenským logom predávali nekvalitné výrobky. Rovnako o dvojakej kvalite potravín sa už vyjadrovať nebudem. Príde mi úplne až na hrane, že kupujeme rovnaký výrobok s inou kvalitou ako na západe s vysvetlením, že Slovák je na druhú triedu zvyknutý. Je najvyšší čas, aby sa obchodné reťazce začali správať inak k našim potravinárom a pôdohospodárom. Musia im vrátiť to, čo im zobrali aj vo forme rôznych poplatkov, ktoré od nich roky vyberali. Tento náš terajší liberálny prístup zničil všetko dobré, čo sme doma mali. Preto prichádza nový osobitný odvod. Ten následne vytvorí systém podpory potravinárom a hospodárom. Financie z osobitného odvodu budú mať svojich jednoznačných adresátov. Dostanú ich malí farmári a naše domáce firmy. Zároveň podporíme aj zelenú naftu a predaj slovenských výrobkov. Napokon, aj naše spotrebiteľské správanie v poslednom období naznačuje, že viac vyhľadávame domáce produkty. Čoraz častejšie počuť otázky – prečo máme kupovať zahraničné jogurty, mrazené mäso z Brazílie, vajcia z Poľska, či hrušky z Afriky? Prečo nevidíme produkty, ktoré sme na Slovensku vždy vedeli kvalitne dopestovať a vyrobiť? Na našich pultoch je málo domáceho tovaru, je to len okolo 40- tich %. Aj toto je však iba vďaka fungovaniu „lokálnych pultov“, ktoré do praxe zaviedla ministerka pôdohospodárstva Gabriela Matečná (SNS). Po vyše ročnej existencii sa v praxi uchytilo viac ako 160 menších dodávateľov, ktorí už dodávajú tovar do veľkých sietí. Presne to je trend, ktorý bude SNS rozširovať a podporovať. A sme odhodlaní vytrvalo bojovať s obchodnými reťazcami, ktoré nebudú ochotné nadviazať dialóg o odbere našich potravín či korektne pristupovať k domácim výrobcom, potravinárom a pôdohospodárom. Lebo ozdravené fungovanie domácej produkcie, ako aj zdravie a kvalita života našich občanov je pre SNS prvoradá. Aj preto eldorádo obchodných reťazcov musí skončiť.