• O nás
    • Profil
    • Symbolika
    • Rad Martina Rázusa
    • Komisie
    • Poradný orgán
    • Rada primátorov a starostov
  • Predsedníctvo
  • Aktuality
    • Videosekcia
    • Regióny
    • Názory
    • Slovenský národ
  • Pozývame Vás
  • Dokumenty
    • Stanovy a vnútorné predpisy
    • Memorandá a iné dokumenty
    • Financovanie
    • Eurovoľby
    • Voľby do NR SR
      • Kandidáti 2023
    • Voľby do VÚC 2017
  • Stať sa členom
    • Prihláška člena
    • Založenie miestnej organizácie
    • Marína – klub žien
    • Mládež SNS
  • Kontakt
    • Ústredie
    • Krajské organizácie
    • Okresné organizácie
    • Marína – klub žien
    • Mládež SNS
May 9, 2025
  • 02/326 61 965
  • sns@sns.sk
  • Pridajte sa k nám
  • O nás
    • Profil
    • Symbolika
    • Rad Martina Rázusa
    • Komisie
    • Poradný orgán
    • Rada primátorov a starostov
  • Predsedníctvo
  • Aktuality
    • Videosekcia
    • Regióny
    • Názory
    • Slovenský národ
  • Pozývame Vás
  • Dokumenty
    • Stanovy a vnútorné predpisy
    • Memorandá a iné dokumenty
    • Financovanie
    • Eurovoľby
    • Voľby do NR SR
      • Kandidáti 2023
    • Voľby do VÚC 2017
  • Stať sa členom
    • Prihláška člena
    • Založenie miestnej organizácie
    • Marína – klub žien
    • Mládež SNS
  • Kontakt
    • Ústredie
    • Krajské organizácie
    • Okresné organizácie
    • Marína – klub žien
    • Mládež SNS
Domov » Názory

Ľudovít Hajduk: Kvalitné nastavenie škôl – základný pilier budúcnosti

Sns.sk 15. februára 2016
0
1.3K Zobrazenia



Warning: json_decode() expects parameter 1 to be string, object given in /data/0/f/0f52504c-03cd-4825-be2e-429f56676249/sns.sk/web/wp-content/plugins/posts-social-shares-count/classes/share.count.php on line 66
0
Shares
  • Zdieľať na facebook
  • Zdieľať na twitter

Základné a stredné školy majú v súčasnosti veľmi zložitý systém financovania. Je potrebné vytvoriť jednoduchší systém, vybudovaný na základe kvality, ktorý odstráni dnešnú prebytočnú byrokraciu. Cieľom nového systému musí byť zvýšenie efektívnosti a priblíženie školskej praxi spojenej s optimalizáciou siete škôl. Je žiaduce znovu rehabilitovať demokratické princípy v rozhodovaní školskej samosprávy – posilnenie právomocí slobodnej voľby riaditeľov škôl. Reforma systému musí efektívne podporovať ochranu spoločenského postavenia učiteľov a riaditeľov škôl. To, čo nám v dnešnej dobe najviac chýba, je neskreslený systém hodnotenia kvality základných a stredných škôl, vychádzajúci nielen z meraní individuálnych schopností žiakov (monitor, maturita), ale aj z nestranného hodnotenia komplexnej kvality škôl. Musíme zohľadňovať spôsobilosť tak pedagogického zboru, ako aj kvalitu poskytovaného vzdelania. Systém musí posudzovať aj poskytovanú úroveň školských a mimoškolských aktivít pre žiakov, spojenie vzdelávania a praxe, primeranosť vybavenia školského prostredia a samozrejme vyhodnocovať aj ďalšie uplatnenie absolventov. K tomuto cieľu musia byť nasmerované aktivity Štátnej školskej inšpekcie, ako aj sebahodnotiace (autoevalvačné) procesy na školách a externé hodnotiace (evalvačné) monitorovania. Rovnako je potrebné pravidelne bilancovať priebeh reformy školstva a vo sfére obsahu štátnych vzdelávacích programov integrovať učivo v jednotlivých vzdelávacích oblastiach. Dôležitá je i rozsiahlejšia podpora výuky vlastenectva a našich národných dejín v kontexte Európy prostredníctvom najmodernejších didaktických foriem a tvorivých metód. Táto úloha bude spojená s participáciou jednotlivých súvislostí medzi viacerými predmetmi. V systéme učebníc a učebných pomôcok je nutné zabezpečiť ich vyššiu kvalitu a variabilitu ako i možnosť slobodnejšieho výberu kvalitných bezplatných učebníc a učebných pomôcok, rovnako aj digitálnych technológií pre všetky predmety pre rôzne druhy škôl v závislosti od ich aktuálnych potrieb. Garantom obsahu učebníc bude aj naďalej ministerstvo školstva, ktoré prideľuje schvaľovaciu doložku, malo by však pri jej udeľovaní dôslednejšie spolupracovať s vyučujúcimi. Je potrebné v oveľa väčšom rozsahu podporovať autorov učebníc, tvorbu učebníc a učebných pomôcok. Významným kritériom úspechu nového systému je i posilnenie atraktívnosti štúdia na pedagogických fakultách. Obsah učiva musí klásť dôraz na cielený rozvoj funkčnej gramotnosti žiakov (najmä čitateľskej, matematickej, prírodovednej gramotnosti a ďalších) a ich sociálno-komunikačných zručností. Budeme aktívne presadzovať, aby medzinárodné a národné merania priniesli inšpiratívne odporúčania tak pre skvalitnenie vyučovania a tvorbu vzdelávacieho obsahu, ako aj pre ďalšie vzdelávanie učiteľov, smerujúce k využívaniu najnovších vyučovacích metód a foriem podporujúcich rozvoj osobnosti a tvorivosti žiakov. V oblasti financovania a profesionálneho rozvoja učiteľov je prospešné adresne skvalitniť kreditový systém kontinuálneho vzdelávania na základe otvorenej diskusie s pedagogickou verejnosťou. V tomto procese je užitočné spolupracovať i s vysokými školami, výskumnými pedagogickými inštitúciami a priebežne zaraďovať aj aktuálne výsledky pedagogického výskumu. Vytvorenie efektívneho systému pravidelného hodnotenia programov kontinuálneho vzdelávania a jeho výsledkov prospeje pedagogickej praxi všetkých učiteľov. Súčasťou novej sústavy bude zefektívnenie spolupráce stredných škôl s vysokými školami, pripravujúcimi budúcich učiteľov. Podstatná bude najmä podpora uvádzacej praxe, stáží a praxe pre študentov už počas štúdií na vysokej škole. Podporovaný bude aj ďalší rozvoj aplikovaného pedagogického výskumu. V budúcnosti nemožno zanedbávať špeciálne školstvo ako veľmi citlivú oblasť, tak ako sa to deje v súčasnosti, je žiadúce neustále skvalitňovanie diagnostiky spojené s podporou špeciálnych pedagógov a psychológov v školách. Dôležitá je i podmienka bezbariérovosti vo všetkých školách. Musíme posilniť výchovu detí a žiakov k zdravému životnému štýlu vo sfére školského stravovania, telesnej, etickej a náboženskej výchovy, a podporenie aktivít škôl smerujúcich k rozvoju žiaka nielen v oblasti formálneho vzdelávania, ale aj vo všetkých aktivitách neformálnej prípravy (posilňovňa, športové aktivity, záujmové krúžky a ďalšie mimoškolské aktivity) v spolupráci rodičov a školy. Výchova a vzdelávanie národnostných menšín budú realizované v ich materinskom jazyku, ale dôležité zastúpenie bude mať aj výučba štátneho jazyka. Je nevyhnutné umožniť deťom z marginalizovaných rómskych komunít získať vzdelanie s prihliadnutím na ich očakávania a predpoklady. Rovnako je žiaduca lepšia motivácia rodín s deťmi zo sociálne znevýhodneného prostredia vedúca k ich zvýšenej účasti na predškolskej príprave už od veku 4 rokov. V oblasti stredného odborného vzdelávania presadzujeme vznik a existenciu učebných odborov v remeslách, duálnom vzdelávaní, ktoré je pre daný región tradičné, spojené so spoluprácou špičkových odborníkov z praxe v stredných odborných školách. Prijmeme opatrenia podporujúce záujem žiakov o duálne vzdelávanie, ktoré je v súlade s potrebami trhu práce spojenom s vývojom vo verejných službách a tiež v ekonomike Slovenska. (Autor je členom Odborného kabinetu SNS.)

Post Views: 1 261
0
Shares
  • Zdieľať na facebook
  • Zdieľať na twitter




Diskusia kandidátov s občanmi v Rybníku
Ďalší článok

Diskusia kandidátov s občanmi v Rybníku

Odpovedať

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

  • Témy

    • Historický kalendár
      750
    • Regióny
      1007
    • Aktuality
      2056
    • Názory
      517
    • Pozývame Vás
      113
    • Pôdohospodárstvo
      2
    • Rad Martina Rázusa
      7
    • Video
      1391
    • Nezaradené
      15
  • Najčítanejšie

    • 1
      NÁRODNIARSKÝ GULÁŠ
    • 2
      OTVORENIE MICHALOVSKÉHO JARMOKU
    • 3
      DIGITÁLNA POISŤOVŇA V PRAXI

  • Facebook
  • YouTube
  • Instagram
  • TikTok
  • Ochrana osobných údajov
  • Webmail
© Slovenská národná strana 2019 - 2024. Na preberanie fotografií z tejto stránky je potrebný súhlas Slovenskej národnej strany.
Napíšte čo hľadáte a stlačte enter.