Slovensko je neobjavený turistický poklad
Mojím názorom, za ktorým si pevne stojím je fakt, že skutočná cena nadobudnutých vedomostí počas života je to, akú hodnotu má naše pôsobenie v spoločnosti. Ak obohatíme svet okolo nás, hoci len mikroprostredie v práci či rodine, úsilie stojí za to. Toto je jeden z dôvodov, prečo som sa zo štúdia v USA vrátila na Slovensko. Získala som tzv „bigger picture“ alebo širšiu perspektívu svetovej politicko-ekonomickej situácie a videla som správanie ľudí vo vzťahu k svojmu najbližšiemu okoliu. Taktiež som zistila, že Slovensko je neobjavený turistický poklad. Určite máte mnohí z vás podobnú skúsenosť zo zahraničia, keď dostanete typickú otázku: „Hi, where are you from?“ prirodzene odpoviete „Slovakia“ a na to Vás domorodec uzemní odpoveďou: „ Aaa.. Slovenia, you speak Russian, da? . “(Situácia, kedy sa Vás cudzinec spýta odkiaľ ste. Po tom, ak mu odpoviete, že zo Slovenska, položí Vás reakciou: „Aha, zo Slovinska, hovoríte po rusky, da?)“ Cudzinci skutočne nevedia, koľko krásnych pamiatok či prírodných scenérii Slovensko ponúka a už vôbec nemajú predstavu o cenách, ktoré sú na Slovensku podstatne nižšie ako v USA. Čo je ale horšie je, že našinec, teda Slovák berie naše slovenské poklady ako samozrejmosť. Stáročiami obrastené hrady, tradičné múzeá vidieckej dediny alebo moderné lyžiarske strediská, to my Slováci berieme nanajvýš všedne. Slováci vedia len veľmi málo o našom národnom turistickom potenciáli. Na jednej strane tu máme celkom slušný trh konkurujúcich cestovných kancelárii, ktoré posielajú Slovákov do zahraničia, ale dennodenne prechádzame okolo Nitrianskeho hradu, ktorý berieme ako samozrejmosť. „Veď pekný…,“ povieme si a o meter sa posunieme v podvečernej zápche. Potom tu máme snehom a vetrom ošľahaných dobrodruhov, ktorí sa hrdia výstupmi v Alpách či Himalájach, no ich vnuci často nerozoznajú Kriváň od Gerlachu. Mojim cieľom je podporiť a stáť pri rozvoji príjazdového cestovného ruchu na Slovensku. Podľa štatistiky Slovenskej agentúry pre cestovný ruch boli tržby vo vidieckom cestovnom ruchu za rok 2015 až 4 319 691 EUR čo je 58,2 percentný nárast oproti predchádzajúcemu roku. Bohužiaľ, väčšina tržieb končí v rukách zahraničných sprostredkovateľov. Preto by sme mali využiť turistický potenciál nášho malebného Slovenska na národnej úrovni a podporovať miestnych, slovenských prevádzkovateľov turistických služieb tak, aby k nim prichádzali zahraniční turisti priamo, alebo cez slovenské cestovné kancelárie. Inými slovami, pritiahnime si zahraničné peniaze samy a udržme ich v slovenských rukách. Tak, ako úspešne podporujeme slovenských potravinárov a poľnohospodárov, podporme spoločne hotelierov, turistických sprievodcov a animátorov. Pretože privedenie turistov do Vašej obce, ktorá má čo ponúknuť, znamená prílev finančných prostriedkov. Ak napríklad v Solčanoch alebo v Čereňanoch vzrastie dopyt po turistických službách, vznikne priestor pre podnikateľov z oblastí, ktoré sú naviazané na cestový ruch. Konkrétne sa jedná o ubytovacie zariadenia, reštaurácie, múzeá, aquaparky či wellness centrá. Tie zase zvýšia dopyt po produktoch od svojich odberateľov a tak ďalej. Že vo Vašej obci niečo také chýba? Pozeráte von, ale nevidíte. Zahraniční turisti hľadajú autentické zážitky. Z mrakodrapov a urbanizácie veľkomiest prichádza trend v podobe ekologickejšieho, vidieckeho cestovného ruchu. Dnešný cestujúci si rád platí za zážitok. Napríklad stretnutie s miestnym občanom, ktorý rád spomína na svoje detské časy, keď sa ešte bývalo v skanzene je to, čo hľadajú moderní zahraniční turisti. Obed v typickej slovenskej kolibe pri folklórnej hudbe je niečo unikátne, o čom v zámorí ani nechyrujú. Na druhej strane, títo turisti sa veľmi radi večer vrátia do pohodlného moderného hotela, ktorých na Slovensku vyrástlo ako húb po daždi. Pre Slovensko je vždy lepší Slovenský ako zahraničný investor. Prečo ho teda nepredbehnúť a neobhospodarovať si, čo je naše? Prečo sa cudzinec má obohacovať na hodnote Slovenských národných pamiatok? Nech peniaze od turistov, ktorí navštívia Slovensko, idú Slovákom. Nie Nemcom, či Talianom, ktorí vedeli oceniť potenciál Mojmíroviec skôr, ako miestny občan. Je všeobecne známe a psychológmi dokázané, že človek, ktorý je na dovolenke, je ochotný za deň minúť viac finančných prostriedkov, ako by minul za jeden bežný deň doma. Tak prečo im neponúknuť takúto príležitosť práve u nás? V spolupráci s informačnými centrami, cestovnými kanceláriami a pomocou jednotlivých Slovenských obcí, mám za cieľ vytvoriť sumár pamiatok a turistických miest, ktoré stoja za návštevu, hoci sa na ne zabúda. Následne ich propagovať v rámci širokého spektra cestovateľských organizácii s medzinárodným dosahom. Nikdy nebolo jednoduchšie dať o sebe vedieť tak ľahko a rýchlo, ako dnes. V dnešnej dobe zahraniční turisti upúšťajú od služieb sprostredkovateľských cestovných agentúr. Moja generácia a tie po mne, si už rezervujú ubytovanie, cestovné lístky a vstupenky na rôzne aktivity cez internet, či dokonca cez aplikácie mobilov. Je to tým, že informácie o danej krajine si nájdu ľahko a rýchlo nech sú kdekoľvek. Každý z nás, koho osloví Toskánsko alebo nórske fjordy, môže byť ešte večer v danej destinácii. Rovnako cudzinci z Francúzska či Švajčiarska môžu už zajtra nocovať práve vo Vašom okolí, či na vašej chate. Mojím záujmom je podnietiť ekonomický rozvoj tým, že dáme o sebe vedieť tam vonku, v cudzine. V bežných cestovateľských bedekroch cudzinec nájde stránku o Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach. Je to dosť málo na to, koľko autentických a úžasných zážitkov môže cudzinec získať ak sa cestou do Bratislavy zastaví v Nitre, či v Oponiciach. Stačí, že bude vedieť, že tu taká možnosť je. Veľmi dôležitá zostáva kolektívna spolupráca v rámci komunity, regiónu či štátu. Z osobných skúseností viem, že viac hláv znamená viac rozumu. Preto navštevujem jednotlivé obce nášho regiónu a debatujem so starostami o lokálnych zaujímavostiach, ktoré by k nim mohli prilákať turistov. Spájam šikovných fotografov, web dizajnérov, bloggerov i vášnivých cestovateľov zo Slovenska, aby sme spolu vytvorili toto hodnotné dielo. Pretože dnešný svet je a bude o cestovaní za autentickými zážitkami.